تحقیق مقایسه دانشگاه های ایران و خارج از کشور

دسته بندي : عمومی » سایر
دانلود تحقیق با موضوع مقایسه دانشگاه های ایران و خارج از کشور،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
تاریخچه دانشگاه تهران
دانشگاه تهران نخستین دانشگاه ایران است. دانشگاه تهران در زمان رضاشاه پایه گذاری و بنا شد و به اصرار شخص رضاشاه فرهنگستان زبان واژهٔ «دانشگاه» را بجای «اونیورسیته» برگزید.
طرح تأسيس دانشگاه تهران
در بهمن ماه سال ۱۳۱۲ شمسی، جلسه هیات دولت وقت، پیشنهاد تأسیس دانشگاه مطرح شد. دربارهٔ این پیشنهاد، علی اصغر حکمت وزير معارف و مسئول اجراي طرح تأسيس دانشگاه تهران و نخستین رئيس اين دانشگاه، در كتاب خاطراتش چنین نوشته است [۱]:
در يكي از شب‌هاي فرخنده اواخر بهمن ۱۳۱۲ جلسة هيأت وزرا در حضور شاه در عمارتي كه اكنون مقر كاخ ملكه پهلوي است تشكيل شده بود. سخن از آبادي تهران و عظمت ابنيه و عمارات و قصور زيباي جديد در ميان آمد. مرحوم فروغي (ذكاءالملك) رئيس‌الوزرا در اين باب به شاهنشاه تبريك گفت ديگر وزيران نيز هريك به تحسين و تمجيد زبان گشوده بودند. نوبت به بنده نگارنده رسيد كه به سمت كفيل وزارت معارف در آن ميان حاضر بودم. گويا خداوند متعال به قلب من الهام كرد كه عرض كردم در آبادي و عظمت پايتخت البته شكي نيست ولي نقصي كه دارد اين است كه اين شهر هنوز عمارت مخصوص “اونيورسيته“ (دانشگاه) ندارد و حيف است كه اين شهر نوين از همه بلاد بزرگ عالم از اين حيث عقب باشد. شاه بعد از اندك تأملي يك كلمه گفتند “بسيار خوب آن‌را بسازيد“.
در جلسه بعدِ هيأت وزرا در آغاز به‌وزير ماليه مرحوم علي‌اكبر داور، رو نموده و فرمودند در بودجه سال آينده مبلغ ۲۵۰۰۰۰ تومان به وزارت معارف اعتبار بدهيد كه به مصرف ساختمان مدرسه برسانند. چند روز بعد كه بودجه سال نو تدوين و تنظيم شد و به تصويب رسيد وزير ماليه اضافه براعتبار مقرر سال قبل مبلغ مزبور را جهت ساختمان مدارس در فصل مخصوص گنجانيده و قبل از نوروز 1313 به تصويب رسيد و به‌وزارت معارف هم ابلاغ شد و من مأمور و مكلف شدم كه ساختمان دانشگاه را آغاز نمايم.
علی اصغر حکمت بی درنگ دست به کار شد و جستجو برای مکان یابی مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چیره دست فرانسوی که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغاز کرد. آنان پس از جستجوی بسیار در میان ابنیه، باغها و زمینهای فراوان آن روز اطراف تهران باغ جلالیه را برای احداث دانشگاه برگزیدند.
دسته بندی: عمومی » سایر

تعداد مشاهده: 1157 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:446 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.