تحقیق SWIFT

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کامپیوتر
دانلود تحقیق با موضوع SWIFT،
در قالب word و در 83 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
تاريخچه
بعد از پايان جنگ جهاني دوم، براي جارت، اقتصاد جهان سرفصل جديدي گشوده شد. كشورها بعد از جنگ براي بازسازي خسارت هاي جنگ تلاش جدي را آغاز نموده و چرخ توليد و تجارت با سرعت زيادي به حركت درآمد. به تناسب افزايش داد و سندهاي تجاري، حجم پرداختهاي پولي و مبادلات مالي اين كشورها سير صعودي پيدا كرد. در اوايل دهه 60 ميلادي حدود 60 بانك بزرگ از كشورهاي اروپاييي و آمريكايي كه سهم بيشتري از تجارت جهاني را دارا بودند، تصميم گرفتند براي كاهش هزينه هاي داد و ستدهاي مالي و رد و بدل كردن اطلاعات بانك چاره انديشي كرده و مبادلات بين بانكي را به نحوي در سايه پيامهاي الكترونيكي استاندارد، مكانيزه كنند. لذا در دسامبر سال 1967 هفت بانك برجسته كشورهاي آمريكا، انگلستان، فرانسه، سوئيس، اتريش، هلند و دانمارك تحقيقات را در اين زمينه آغاز نموده و نتيجه تحقيقات خود را در ماه مي سال 1972 انتشار دادند كه با پذيرفته شدن اين نتايج در ماه مي سال 1973 مؤسسه SWIFT با عضويت 239 بانك از 15 كشور جهان در بروكسل تاسيس گرديد. شايان ذكر است هزينه هاي مطالعات مذكور توسط 73 بانك اروپايي و آمريكايي در سال 1971 تقبل گرديده بود.
پس از پايان مراحل قانوني تأسيس، خريد تجهيزات، نصب و راه اندازي شبكه سوييفت در ماه مي سال 1977 رسماً شروع بكار كرد. در اين مرحله تعداد  اعضاي شبكه 518 بانك از 230 كشور بوده و امروزه اين شبكه با عضويت 6000 بانك و مؤسسه مالي از 163 كشور جهان در حال فعاليت است و روزانه حدود 5/3 ميليون پيام از طريق اين شبكه فرستاده مي شود.
مركز اصلي شبكه سوييفت در كشور بلژيك بوده و كشورهاي آمريكا، هلند، انگليس و هنگ كنگ بعنوان پشتيباني اعضا فعاليت دارند.
پ-2-2-1 مصرف كننده هاي سوييفت
مشتري هاي شبكه سوييفت را از نظر نوع استفاده مي توان به دو گروه تقسيم كرد:
اول: اعضاي تمام وقت و دائم
دوم:‌ مصرف كننده هاي محدود (مانند معامله گرها و واسطه ها)
گروه اول خود به دو بخش 1-اعضاء اصلي 2-اعضاء فرعي تقسيم مي گردد. اعضاء اصلي را همان سهام داران شركت تشكيل مي دهند و اعضاء فرعي شامل شاخه ها و بخشهاي خارجي و شركت هاي فرعي شامل شاخه ها و بخشهاي خارجي و شركت هاي فرعي هستند كه اكثراً به اعضاي اصلي تعلق دارند.
پ-2-2-2 چگونگي عضويت اعضاء در هيأت مديره
بانكها و مؤسسات مالي با داشتن حداقل 5/1% از سهام (ميزان سهام هر عضو با توجه به پيامهاي ارسالي آن عضو مي شود) مي توانند يك نماينده در هيأت مديره داشته باشند. همچنين اگر هر عضو بيش از 6% از سهام را داشته باشد مي تواند حداكثر داراي دو نماينده در هيأت مديره باشد. اعضايي كه كمتر از
5/1% از سهام را دارند مي توانند بطور مشترك با ديگر اعضاء نماينده به هيأت مديره معرفي نمايند.
پ-2-3 عملكرد شبكه سوييفت
پ-2-3-1 اجزاي شبكه سوييفت
شبكه سوييفت از سه جزء اصلي كه عمليات اصلي نقل و انتقال داده ها را انجام مي دهند، تشكيل شده كه در زير معرفي مي گردند:
1-(Operation Centers) OPC
2-(Swift Access Point) SAP
3-مصرف كننده
پ-2-3-2 شماره گذاري براي ورودي و خروجي داده ها
در شبكه سوييفت توالي داده ها (اعم از ورودي و خروجي) مورد كنترل قرار گرفته و اطمينان سيستم را بالا مي برد. اين عمليات بصورت زير انجام مي گيرد:
1-توالي وروديها
ابتدا وروديها بوسيله بانك ارسال كننده شماره گذاري مي شود بعد از انتقال به سوييفت در OPC چك شده و ارسال گردد. اگر وقفه و عدم تعادلي بين توالي شماره ها بوجود آيد سيستم آنرا گزارش مي كند.
2-توالي خروجي ها
ابتدا شماره پيام بوسيله OPC تعيين مي شود سپس بانك گيرنده آنرا كنترل مي كند. اگر وقفه اي در توالي ها مشاهده شود بانك گيرنده مي تواند تقاضاي يك كپي از پيامهاي مفقود شده را بكند.
پ-2-3-3 چگونگي تأييد يك پيام توسط سوييفت
وقتي كه پيامهاي ورودي بوسيله بانك به سوييفت ارسال مي شود، سوييفت 
دسته بندی: مهندسی » مهندسی کامپیوتر

تعداد مشاهده: 2201 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 83

حجم فایل:171 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 83 صفحه، قابل ویرایش.