تحقیق بازیافت پیشرفته اطلاعات پاك شده در كامپیوتر

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کامپیوتر
دانلود تحقیق با موضوع بازیافت پیشرفته اطلاعات پاك شده در كامپیوتر،
در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
اطلاعاتی كه بر روی كامپیوتر توسط عواملی مانند صدمات سخت افزاری، پاك كردن و فرمت كردن از بین می روند، لزوماً غیر قابل دسترس محسوب نمی شوند.
اطلاعاتی كه بر روی كامپیوتر توسط عواملی مانند صدمات سخت افزاری، پاك كردن و فرمت كردن از بین می روند، لزوماً غیر قابل دسترس محسوب نمی شوند. غیر قابل دسترس بودن اطلاعات بدین معناست كه سیستم عامل دیگر به آنها دسترسی ندارد. در چنین حالتی، اغلبِ آنها را می شود با برنامه های خاص و سرویس های پیشرفتهٔ بازیافت اطلاعات دوباره برگرداند. هزینهٔ بازیافت این اطلاعات، بسته به میزان خسارت وارد شده متفاوت است.به عنوان مثال، تصور كنید كه یك Laptop ۳ روز در یك نهر آب قرار گرفته، یا حریق، همهٔ كامپیوترها و Raid-System ها را سوزانده و آب كرده است، هارد با سر و صدای زیادی كه از خود تولید می كند، از Head-Crash كردن خود خبر می دهد، ویروسی اطلاعات را پاك، Master Boot Record را نابود یا باعث بروز اشتباه در فایل سیستم می شود. حتی خود Clean-Up-Utility بعضی اوقات فایل های مهم را از هم جدا می كند. گاهی هم خود كاربران وقتی كه در حالتهای عصبی قرار می گیرند، پارتیشنی را به اشتباه فرمت یا دایركتوری را پاك می كنند.تحقیقات نشان می دهند كه صدمات سخت افزاری با ۴۴% بیشترین سهم را در پاك شدن و گم شدن اطلاعات دارند. سایر علتها به ترتیب عبارتند از: ۳۲% به كار گیری فرامین اشتباه توسط كاربر، ۱۴% خطاهای برنامه و ۷% ویروس های كامپیوتری.هنگام بروز چنین مشكلاتی اغلب كاربران موضوع را تمام شده فرض كرده و تسلیم آن می شوند. زیرا تصور می كنند كه این اطلاعات، دیگر از دست رفته است. اما واقعیت، چیز دیگری است.اگر فقط اشتباهات منطقی در ابزار ذخیرهٔ اطلاعات ( شامل هارد، دیسكت، CD و ... ) به وجود بیاید، حتی خود شخص در این زمینه می تواند با نرم افزارهای مناسبی اطلاعات از دست رفته را دوباره بازیافت كند. كاربرانی كه فایل، دایركتوری یا پارتیشن هایی را به اشتباه پاك می كنند یا ابزار ذخیرهٔ اطلاعات را دوباره فرمت می كنند، در واقع به خود اطلاعات ضربه نمی زنند. با اینكه اطلاعات، برای سیستم عامل و سرپرستی File System دیگر وجود خارجی ندارند، اما در واقع هنوز روی این ابزار ضبط اطلاعات قرار دارند و به راحتی و به طور كامل توسط Recovery-Utility قابل بازیافت هستند. بنابراین، نباید ابزار ضبط اطلاعات دور انداخته شود. CD-Rom های سوخته یا غیر قابل خوانده شدن هم نباید توسط كاربران دور انداخته شوند. به كمك برنامه های بازیافت اطلاعات، این اطلاعاتِ غیر قابل دسترس برای شخص دیگری قابل دسترس خواهند شد. بنابراین، كسی كه این ابزار ضبط اطلاعات را دور بیندازد، در قبال قرار گرفتن این اطلاعات در دست شخص دیگری مسئول خواهد بود.قبل از اینكه عملیات نجات اطلاعات انجام شود، موارد زیر باید مدنظر قرار بگیرد. اگر مشخص نیست كه چه نوع صدمه ای باعث عدم دسترسی به اطلاعات شده است، كاربران باید خیلی مواظب باشند. زیرا كه ممكن است هنگام Restart كامپیوتر، سیستم، به واسطهٔ ایجاد فایل های موقتی در سكتورهایی كه اشتباهاً كامپیوتر آنها را به صورت خالی فرض كرده، اطلاعات مهم را روی آن Overwrite كند؛ اطلاعاتی كه بعداً به سختی قابل بازیافت خواهند بود. 
همچنین هنگام راه اندازی مجدد سخت افزار مثلاً هارد، این امكان وجود دارد كه حركت هد خواننده و نویسندهٔ اطلاعات باعث، گم شدن گسترده تر اطلاعات شود. اصولاً هنگام بروز خطاهای فیزیكی هارد مانند Crash كردن هد، توصیه نمی شود كه شخصاً اقدام كنید. اگر این خطا تنها در ارتباط با خطاهای منطقی باشد، برنامه های بازیافت و نجات اطلاعات از هزینهٔ بالای بازیافت آن در آزمایشگاهها جلوگیری می كند.ویروسها و موارد دیگر اگر یك ویروس Master Boot Record یا(File Allocation able) FAT را تخریب كند، هارد اطلاعات را دیگر نمی تواند بخواند، اما خللی در ماهیت واقعی آنها داده نمی شود. چنین اطلاعاتی شبیه كتابی است كه شماره صفحه و فهرست ندارد و صفحات آن در هم و برهم است. یعنی همهٔ كتاب موجود است، ولی چون نظم ندارد، عملاً غیر قابل استفاده است. كسی كه پس از پدیدار شدن خطای منطقی، نرم افزاری را دوباره نصب می كند، خطر Overwrite شدن روی اطلاعات قدیمی را افزایش می دهد. در چنین حالتی، یا نجات اطلاعات بسیار مشكل می شود یا اینكه فقط به كمك افراد متخصص در Recovery-Labor ها امكان پذیر می شود. 
دسته بندی: مهندسی » مهندسی کامپیوتر

تعداد مشاهده: 363 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:137 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.