تحقیق اتصالات جوشی در صنعت ساختمان

دسته بندي : مهندسی عمران » ساختمان و سازه
دانلود تحقیق با موضوع اتصالات جوشی در صنعت ساختمان،
در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
باگذشت حدود  50  سال از کاربرد اتصالات جوشی در صنعت ساختمان در ايران هنوز نقايص زيادی در اجرای ساختمانهای فولادی جديد مشاهده  می شود. در يک بررسی اوليه عوامل زير را می توان به عنوان  دلايل  اصلی نقايص ذکر کرد كه در همين مقاله اشاره خواهم نمود:
عدم طرح دقيق اتصالات جوشی با  توجه به عملکرد مورد نظر آنها 
عدم انطباق اجرای معمول ساختمان با آيين نامه ها و   دستورالعملها 
کيفيت پايين جوش به علت  عدم وجود آموزش کلاسيک کافی در اين زمينه برای مهندسان و جوشکاران 
نبود  نظارت اصولی و دقيق بر اجرای جوشکاری در ساختمانهای شهری در کشور.
 در اين مقاله بعد از مرور خرابيهای سازه های فولادی در زلزله های گذشته ايران و جهان سعی گرديده تا طراحی و اجرای معمول و سنتی سازه های فولادی جوش شده در کشور با  حالت قابل قبول آن مقايسه گردد. برای اين منظور از آيين نامه های معمول طراحی سازه های فولادی ايران و آيين نامه های طراحی کشورهای صنعتی زلزله خيز استفاده شده تا مشخص شود که چه مواردی از اجرا يا آيين نامه ها و دستورالعملهای اجرايي همخوانی ندارد. علاوه بر آن مطالعه ای بر روی نقاط ضعيفی که ناشی از اجرای جوش می باشد انجام گرفته و در پايان پيشنهاداتی برای بهبود وضع موجود و کاهش خطرات ناشی از زلزله ها در اين نوع  سازه  ها  ارايه گرديده است
مقدمه:
سازه فولادی از مجموعه ای از اعضای باربرساخته شده از نيمرخهای فولادی يا ورق می باشد که به کمک اتصالات به يکديگر متصل می گردند . با توجه به روشهای تکامل يافته ای که برای توليد نيمرخ های فولادی به  کار گرفته می شود اين مقاطع غالبا رفتار در حد قابل انتظاری از  خود نشان می دهند. مساله بسيار مهم رفتار اتصالاتی است که  الف)   برای ساخت اعضای مرکب از نيمرخ و ورق برای يکپارچه نمودن  اعضا (شامل تير و ستون و مهاربندها ) در محل گره ها مورد استفاده قرار می گيرد . وسايلی که برای ساخت اعضا  و اتصال آنها به  يکديگر به کار می رود شامل پيچ و پرچ و جوش است . در اين ميان استفاده از جوش در ساختمان سازی متعارف در ايران بسيار رايج است.تا زمان وقوع زلزله نورث ريچ  (1994  )تصور بر اين بود که در صورت رعايت اصول فنی در طرح و اجرای سازه های فولادی جوشی اين سازه هادر زلزله عملکرد قابل قبولی از خود  نشان می دهند.اما وقوع اين زلزله اين فرض را زير سوال برد . در اين زلزله مشاهده شد که در بسياری از اتصالات ,  در محل درز جوش اتصال ,  فلز مادر (Base metal)  دچار ترک يا بعضا شکست شده است. اين مساله باعث شد تا تحقيقات گسترده ای در مورد علت اين پديده صورت گيرد که اين تحقيقات  تا به امروز ادامه دارد . از طرف ديگر مشاهده و تحقيق  درباره وضعيت ساخت و ساز ساختمانهای فولادی نشان می دهد که اتصالات جوشی متداول در ايران از کيفيت مناسبی برخوردار نيستند و با وجود سابقه نسبتا طولانی در استفاده از جوشکاری در صنعت ساختمان هنوز نقايص  زيادی در اين زمينه مشاهده می شود.
دسته بندی: مهندسی عمران » ساختمان و سازه

تعداد مشاهده: 1676 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:137 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.