تحقیق مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي

دسته بندي : مهندسی عمران » مقاومت مصالح
دانلود تحقیق با موضوع مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
با توجه به ضرورت حفظ سرمايه هاي ملي كشورمان در برابر بلاياي طبيعي از جمله زمينلرزه ، مقاله اي تحت عنوان مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي و مقايسه آنها با جداسازهاي لرزه اي ، تقديم مي گردد . 
جداسازهاي لرزه اي يكي از راه حلهاي موثر براي محافظت ساختمانهاي بزرگ از خسارت زلزله مي باشد، ولي اين راه حل پرهزينه است زيرا كل ساختمان بايد به تكيه گاههاي غلتكي يا الاستومتريك كه در سرتاسر سازه توزيع شده باشند مجهز گردد ، امّا ميراگرهاي اصطكاكي داراي نتايجي مشابه ولي در عوض هزينه پايين تري متحمل مي شود و به راحتي نصب مي شود . 
در اين مقاله اول به معرفي ميراگرهاي اصطكاكي و كارهايي كه ديگران بر روي اين نوع ميراگر مطالعه كرده اند مي پردازيم و به دنبال آن به مدلسازي ساختماني 5 طبقه با قاب خمشي همراه با ميراگرهاي اصطكاكي و مقايسه آن با ساختماني مشابه همراه با جداساز ، و در آخر تأثيرات ميراگرها در برش پايه ، تغيير مكان طبقات و تغيير مكان نسبي بررسي مي شود و نتيجه گيري از نمودارها و تفسير نتايج انجام مي شود . 
مقدمه:
مقاوم سازي ساختمانها در برابر زلزله از موضوعات مهمي است كه امروزه دانشمندان بر روي آن كار مي كنند، چون جان انسانهاي بسيار زيادي بر اثر زلزله در خطر است و از نظر مالي خسارات زيادي را در بر دارد. 
در اين مقاله يكي از روشهاي مقاوم سازي ساختمان را مورد بررسي قرار مي دهيم. اين متن به ميراگرهايي كه از مكانيسم اصطكاك جامدات جهت فراهم نمودن اتلاف انرژي مورد نياز استفاده مي كند مي پردازد . بنابراين ، در اينجا اصطكاكي كه بين دو جسم جامد كه نسبت به هم مي لغزد در نظر گرفته ميشود. فرآيندهايي از اين نوع به طور زيادي در طبيعت وجود دارند و همين طور در بسياري از سيستمهاي مهندسي بكار گرفته شده اند . براي مثال، اصطكاك جامد نقش بسيار مهمي در كنترل كلي حركات تكتونيكي و ايجاد زمينلرزه ها بازي مي كند. در يك مقياس بسيار كوچكتر ، اصطكاك در ترمز اتومبيلها به عنوان عاملي براي تلف نمودن انرژي جنبشي حركت نيز استفاده مي شود. بر اساس شبيه سازي ترمز ماشين،Pall et al.(1980) شروع به توسعه ميراگرهاي اصطكاكي منفعل جهت بهبود پاسخ لرزه اي سازه ها نمودند.
در مورد سازه هاي بزرگ اثبات گرديده است كه جداسازي پايه سازه يك راه حل مفيد براي كاهش دادن و مستهلك كردن تمايلات لرزه خيزي سازه است، با اين حال اين كار مي تواند پرهزينه باشد و سازه هاي بزرگ را دچار تغييرات كند . در حال حاضر امكان ايمن سازي سازه تا حد قابل قبول در برابر زلزله با استفاده از ميراگرهاي اصطكاكي وجود دارد بدون آنكه مجبور به جداسازي در سازه شويم.
معرفي ميراگر اصطكاكي:
از تمام روش هاي در دسترس استخراج كردن انرژي جنبشي از يك جسم متحرك ، بي ترديد اصطكاك ترمز است كه قابل اعتماد و به طور اقتصادي انرژي از بين مي رود. در اين اواخر اصل اصطكاك ترمز ، Pall توسعه و الهام بخشيد. مشابه اتومبيلها ، جنبش ارتعاش ساختمان مي تواند به آهستگي پايين بيايد و بوسيله اصطكاك انرژي از بين برود .
انواع مختلفي از ميراگرهاي اصطكاكي توسط Pall ايجاد شده است. ميراگرهاي اصطكاكي ساده و خطاناپذير در ساختمان و ارزان از نظر اقتصادي است. اساساً ، ميراگرهاي اصطكاكي شامل مي شوند از يك سري ورقهاي مخصوص كه به صورت قابل اعتمادي رفتار مي كنند و اصطكاك ايجاد مي كنند. اين ورقها با پيچهاي فولادي با مقاومت بالا با همديگر گيردار مي شوند. ميراگرهاي اصطكاكي طراحي شده اند كه در جريان باد لغزش نكنند و در طي زلزله شديد، لغزش ميراگرهاي اصطكاكي در يك بار بهينه از پيش تعيين شده، در عضوهاي ديگر ساختمان تسليم رخ مي دهد و قسمت اصلي از انرژي لرزه ايي از بين مي رود
دسته بندی: مهندسی عمران » مقاومت مصالح

تعداد مشاهده: 1023 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:133 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.